Video: Resultaten ‘Zeppe & Zikki-verkeersonderzoek’ zijn bekend
Resultaten ‘Zeppe & Zikki-verkeersonderzoek’ zijn bekend
Uw video is aan het laden...

Resultaten ‘Zeppe & Zikki-verkeersonderzoek’ zijn bekend

Vorig najaar lanceerde VTMKZOOM ‘Het Megagrote Zeppe & Zikki Verkeersonderzoek’ in samenwerking met KBC. En met succes: maar liefst 23.500 kinderen én ouders vulden de enquête in. Naar aanleiding van het onderzoek brachten Zeppe & Zikki samen met Jacques Vermeire de song ‘Hougabouga’ uit. Ook die viel duidelijk in de smaak: de bijhorende videoclip werd ondertussen meer dan 200.000 keer bekeken. Uit het onderzoek blijkt vooral dat de overgrote meerderheid van de jonge kinderen zich onveilig voelt in het verkeer. Twee op de drie ouders vinden daarnaast dat hun kinderen de gevaren in het verkeer niet goed kunnen inschatten.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 Belangrijkste resultaten verkeersonderzoek

Uit ‘Het Megagrote Zeppe & Zikki Verkeersonderzoek’ blijkt dat 80% van de kinderen het verkeer gevaarlijk vindt. Daarnaast geeft maar liefst de helft van de kinderen (46%) aan dat ze bang tot heel bang zijn om gewond te geraken in het verkeer. Kinderen zien vooral problemen in de drukte (77%) en snelheid van het verkeer (82%). De resultaten tonen daarnaast aan dat het vooral de moeder (39%) en de leerkracht op school (41%) zijn die verkeersopvoeding geven, in tegenstelling tot de vader (17%).

Positief is dat de overgrote meerderheid van de kinderen altijd de veiligheidsgordel in de auto draagt (91%), het zebrapad gebruikt om over te steken (94%) en hun fietslicht aanzet wanneer het donker wordt (97%). Minder goed nieuws is dat 1 op 3 kinderen geen fietshelm draagt. Hoewel dit niet wettelijk verplicht is, is het zeker aangeraden; want wie geen helm draagt, loopt een veel groter risico om een ernstig hoofdletsel op te lopen bij een ongeval. Ook het dragen van een fluovestje is minder populair (70%). Beide zaken hangen echter in belangrijke mate samen met het belang dat ouders hieraan hechten en met groepsdruk.

Kinderen vinden doorgaans dat hun ouders het goede voorbeeld geven door zelf de gordel te dragen en zich aan de verkeersregels te houden. Het onderzoek toont wel twee duidelijke uitzonderingen. Zo is er het gebruik van de gsm in de auto: 50% van de kinderen beweert dat hun ouders af en toe bellen in de auto. Slechts 38% van de ouders geeft effectief toe af en toe te bellen of sms’en in de auto. Daarnaast vindt 16% van de kinderen dat hun ouders regelmatig te snel rijden.

Professor Tom Brijs van Universiteit Hasselt heeft het onderzoek begeleid. “Het is best wel uniek om resultaten te hebben van hoe zowel kinderen als hun ouders het verkeer ervaren. Persoonlijk was ik enigszins geschrokken van de mate waarin jonge kinderen zich bedreigd voelen in het verkeer. Ik vond het wel bemoedigend dat er veel over verkeersveiligheid gesproken wordt, zowel binnen het gezin als op school in verkeerslessen. 8 op de 10 ouders vindt wel dat er gerust nog meer aandacht mag zijn voor verkeersveiligheid op school, dus daar is zeker nog marge voor groei.”

 

Videoclip Hougabouga meer dan 200.000 keer bekeken

 

Jacques Vermeire schaarde zich met veel plezier achter het initiatief: “Ik heb zelf tienerkinderen die naar school fietsen, dus ik heb niet getwijfeld om mee te werken en met ‘Hougabouga’ op een humoristische manier te sensibiliseren over het verkeer. Dat de clip al meer dan 200.000 keer bekeken is én dat ook de verkeersenquête zo’n massale reactie heeft gekregen, kan ik alleen maar toejuichen.” Speciaal voor Hougabouga werkten Zeppe & Zikki niet alleen samen met Jacques Vermeire, maar ook met Jef Martens, die o.a. bekend is door het produceren van ‘Scream & Shout’ van will.i.am met Britney Spears.

 

Nieuw seizoen Zeppe & Zikki bij VTMKZOOM

 Zeppe & Zikki brengen meteen goed nieuws: er komt een nieuw seizoen bij VTMKZOOM. Jonas Boets, netmanager VTMKZOOM: “We vinden het als kinderzender belangrijk om met Zeppe & Zikki op een toffe manier bezig te zijn met verkeersveiligheid bij kinderen. Het onderzoek geeft ons dan ook heel wat input waarmee we aan de slag gaan: zo zijn we blij om aan te kondigen dat er zeker een nieuw seizoen aankomt.

Daar stopt het verhaal van de twee animatiepoppen niet. Er komt later dit jaar ook een nieuwe scholencampagne aan: scholen kunnen op onze website gratis lesfiches downloaden, er komt een Zeppe & Zikki-doeboek en er wordt een scholenwedstrijd georganiseerd waarbij scholen een bezoek van Zeppe & Zikki kunnen winnen.

Zebra Zeppe en schildpad Zikki zijn sinds 2008 uitgegroeid tot boegbeelden van heel wat sensibiliseringscampagnes rond veilig verkeer en dat op een toffe en humoristische manier. Het programma bij VTMKZOOM heeft de voorbije 4 seizoenen al meer dan 2 miljoen kijkers bereikt en jaarlijks 6 op de 10 Vlaamse kinderen tussen 4 en 14 jaar (Bron: CIM Audimetrie).